zielone herbata kubek
Zielona

Zielona herbata – właściwości, działanie i parzenie

Zielona herbata jest najczęściej kupowaną odmianą po tradycyjnej czarnej herbacie. Wyróżnia się cierpkim smakiem i jasną, zielonkawą barwą. Najczęściej polecana jest dla osób odchudzających się lub chcących spowolnić naturalne procesy starzenia zachodzące w organizmie. Jednak to nie wszystko – zielona herbata skrywa wiele tajemnic i jest doceniana od wieków.

Zielona odmiana herbaty liczy sobie już ponad 5000 lat, dlatego uznaje się ją za najstarszą. W Chinach i Japonii stanowi najpopularniejszy napój. Ze względu na swoje właściwości zdrowotne zyskuje popularność również w krajach Europejskich. Na świecie wytwarza się nawet 600 000 ton zielonej herbaty w skali roku, z czego aż 75% w Chinach. Konsumenci mogą wybierać spośród wielu gatunków tej odmiany, np. aromatyzowanych jaśminem lub lotosem oraz wzbogaconych o inne dodatki.

pola zielonej herbaty

Oprócz wieloletniej historii oraz niezwykłego smaku i aromatu, zielona herbata jest bogatym źródłem wielu cennych witamin i minerałów. Zawarte w zielonej herbacie przeciwutleniacze hamują działanie wolnych rodników, powodujących starzenie. Regularne picie zielonej herbaty zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu chorób, m.in. nowotworowych. Ponadto pomaga w spalaniu tłuszczu, kontrolowaniu poziomu cukru we krwi i cholesterolu, jest świetnym zamiennikiem kawy oraz ma wiele innych korzyści. Chcesz dowiedzieć się więcej o sekretach, sposobie poprawnego parzenia i korzyściach, które przynosi picie zielonej herbaty? Przeczytaj ten artykuł!

Opis i proces produkcji zielonej herbaty

Zielona herbata pochodzi z tej samej rośliny co czarna. Różnica w odmianie jest uzyskiwana z powodu innego przetwórstwa. Zielona herbata nie fermentuje i jest poddawana działaniu ciepła. Ostateczna postać suszu jest zależna od tego, jaką metodę stosuje dany producent, ale w końcowym etapie przetwórstwa i tak każda z nich poddaje liście suszeniu i sortowaniu.

zielona herbata

Zebrana zielona herbata jest poddawana utlenianiu, a następnie podgrzewaniu. Ta ostatnia czynność zapobiega fermentacji, dzięki czemu zachowujemy piękny, zielony kolor liści. Stąd też popularne określenie: herbata nieoksydowana. Dzięki temu zachowujemy praktycznie wszystkie właściwości lecznicze świeżych liści herbacianych, a sam aromat jest najbardziej zbliżony do naturalnego. Zielona herbata zawiera sporą zawartość witaminy C, o wiele większą niż czarna.

Najdroższe odmiany zielonej herbaty uprawiane są na specjalnych obszarach – czystych i ekologicznych. Cały proces tworzenia odbywa się tradycyjnie, czyli przy użyciu ludzkich rąk. Taka herbata posiada wysoką jakość, składa się wyłącznie z liści, a w suszu nie znajdziemy niepotrzebnych łodyg. Niestety, obecny rynek został zaatakowany przez tańsze odpowiedniki, w których proces zbierania herbat został zautomatyzowany, a otrzymany susz nie posiada już tak wysokiej klasy.

Parzenie zielonej herbaty

Napar z zielonej herbaty posiada wyjątkowy, słomkowy kolor, który jest połączeniem delikatnej żółtej barwy z naturalną zielenią. Smaku tej odmiany nie można pomylić z żadną inną. Jest ziołowy, gorzki i lekko słodki. Warto wiedzieć, że każdy z nas może pokochać każdą odmianę herbaty. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy poznamy zasady prawidłowego zaparzania. W ten sposób wydobędziemy z liści prawdziwy smak i wszystkie drogocenne właściwości.

Po pierwsze musimy zwrócić uwagę na wodę, którą będziemy używać do parzenia. Powinna być źródlana lub filtrowana. Temperatura też nie jest bez znaczenia – optymalna to od 60 do 85 stopni Celsjusza. Jak poznać, że zalaliśmy susz zbyt gorącą wodą? Wtedy napar stanie się żółty, bardzo gorzki i cierpki w smaku, nie będziemy mogli wyczuć w nim lekkiej, słodkiej nuty, jaką powinna posiadać zielona herbata.

Jak osiągnąć idealną temperaturę?

Konkretną temperaturę dobieramy w zależności od gatunku, w jakim występuje herbata zielona. Kupując susz na wagę w dobrym sklepie, powinniśmy otrzymać taką informację na opakowaniu. Najprostszy sposób to użycie termometru. Inny polega na odmierzaniu czasu.

Podgrzewamy wodę do 100 stopni (wrzątek), a następnie przelewamy do czajniczka i zostawiamy w temperaturze pokojowej. Po 3 minutach ochłodzi się do 90 stopni, a po 12-14 minutach do 75 stopni.

Jak długo parzyć zieloną herbatę?

Po otrzymaniu wody w odpowiedniej temperaturze przystępujemy do zalewania porcji suszu. Najlepsza metoda polega nie na typowym zalewaniu, a na włożeniu do czajniczka z wodą siteczka z suszem. Dobre sitko powinno być wykonane z porcelany, ewentualnie z metalu. Czas parzenia herbaty zależy od stopnia rozdrobnienia, gatunku i twardości wody. Susz stworzony z dużych liści potrzebuje więcej czasu niż ten, który jest bardzo rozdrobniony.

Polecamy wybór tego pierwszego rodzaju, ponieważ wtedy dokładnie widzimy, z czego składa się zakupiony produkt. Zieloną herbatę najpierw parzymy krótko (ok. 3 minut) i wtedy otrzymujemy orzeźwiający i pobudzający napar. Raz zaparzony susz można wykorzystać ponownie – nawet 3 razy.

Wtedy uzyskujemy różne aromaty i inne właściwości zielonej herbaty. Pierwszy napar ma działanie pobudzające i delikatny aromat, natomiast drugi napar zapewnia działanie relaksujące oraz bardziej intensywny aromat. Już podczas pierwszego parzenia możemy otrzy mać herbatę o właściwościach relaksujących. Wtedy należy wydłużyć czas z 3 minut do przynajmniej 5. Do parzenia herbaty używamy porcelanowego czajniczka, który został ogrzany wrzącą wodą i wytarty do sucha.

Ważne! Poprawnie zaparzony susz nie ma goryczy! Nie należy też (tak jak w przypadku kawy) spożywać zielonej herbaty na pusty żołądek!

Ciekawostka:

“Tajwańscy naukowcy ogłosili, że zielona herbata zwiększa gęstość kości o nawet 5 procent – oczywiście jeśli pita jest regularnie minimum jedna filiżanka naparu, przez co najmniej 6 lat!

dzbanek

Właściwości zielonej herbaty:

Jak już wiemy, zawarte w zielonej herbacie cenne składniki i jej cudowne właściwości są niezwykle liczne. Dlatego wymieńmy je i zbierzmy wszystkie razem.

  • Pierwszy napar jest bogaty w teinę i działa pobudzająco.
  • Drugi napar redukuje napięcie emocjonalne i zwalcza stres.
  • Zmniejsza ryzyko pojawienia się dolegliwości układu sercowo- naczyniowego.
  • Picie zielonej herbaty chroni przed zawałem serca.
  • Łagodzi dolegliwości związane z reumatyzmem.
  • Obniża poziom cholesterolu całkowitego, dzięki zawartości katechiny.
  • Działa przeciw chorobowo ze względu na dużą zawartość witaminy C.
  • Hamuje rozwój bakterii w układzie pokarmowym.
  • Pobudza proces trawienia.
  • Ułatwia koncentrację.
  • Rozjaśnia umysł.
  • Zawiera flawonoidy o działaniu przeciwzakrzepowym.
  • Wzmacnia zęby i kości.
  • Odświeża oddech.
  • Likwiduje wolne rodniki, czyli spowalnia proces starzenia.
  • Wspomaga leczenie chorób o podłożu zapalnym (grypy, biegunki, stany zapalne śluzówki jamy ustnej lub dziąseł).
  • Wzmacnia naczynia krwionośne.
  • Przeciwdziała powstawaniu kamieni w wątrobie, nerkach i pęcherzu moczowym.
  • Chroni szkliwo zębów przed próchnicą.
  • Reguluje wydzielanie żółci.
  • Neutralizuje nadkwaśność gastryczną.
  • Działa moczopędnie i wspomaga leczenie zapalenia układu moczowego.
  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia nowotworu dzięki zawartości garbników.
  • Wspomaga wydalanie toksyn z organizmu.
  • Przyspiesza metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej.
  • Wspomaga odchudzanie.
  • Leczy zapalenie spojówek.

Skład liści zielonej herbaty:

związki garbnikowe, alkaloidy (teofina, teobromina), związki purynowe, lecytyna, kumaryny, witaminy B1, B2, B5, K, PP, olejek lotny, składniki mineralne (wapń, magnez, żelazo, sód, fosfor, miedź, fluor, mangan, krzem, jod), barwniki (chlorofil, ksantofil, karoten), tealawina, tearubigina, olejki eteryczne, aminokwasy, witaminy (C, E, K).

Sporo tego, prawda? 😉 To właśnie bogactwo właściwości zielonej herbaty decyduje o jej wyjątkowości i zapewniło jej tak duże uznanie na całym świecie.

Przeczytaj też: https://www.sekretyherbaty.pl/zielona-herbata-krokiem-w-strone-zdrowia/

Dlaczego warto zamienić kawę na zieloną herbatę?

Większość z nas pije małą czarną w celu pobudzenia organizmu i umysłu, ale niewiele osób wie, że zdecydowanie lepiej sprawdzi się dobra zielona herbata, która jest świetnym zamiennikiem kawy – nie atakuje naszego ciała tak dużą ilością kofeiny, ale pobudza je naturalnie i wolno. Teina stanowi odpowiednik kofeiny. Jest substancją stymulującą organizm do pracy, ale działa subtelniej od kofeiny. W związku z tym jest doskonała dla osób pracujących umysłowo, które potrzebują ciągłej i zdrowej koncentracji. Jest również bezpieczniejsza dla kobiet w ciąży.

Pamiętajmy jednak o tym, że zarówno kawę, jak i zieloną herbatę nie należy pić na czczo, ponieważ wydzielanie soków trawiennych zostanie zwiększone.

Ile pić zielonej herbaty?

Zieloną herbatę możemy pić do woli. Najwięksi smakosze piją średnio 5 filiżanek dziennie i jest to dobra, zdrowa ilość. Warto jednak pamiętać, że osoby, które mają problemy ze snem nie powinny przesadzać z ilością wypijanego naparu. Jeżeli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z zieloną herbatą, to polecamy przygotowanie jednej porcji suszu na dzień. Pierwszy napar z suszu wypij rano po śniadaniu, a skutecznie pobudzisz organizm. W ciągu dnia możesz zaparzyć ten sam susz jeszcze trzy razy, by rozjaśnić umysł i zrelaksować ciało oraz uniknąć przykrych skutków stresu.

Ciekawostka:

“Zielona herbata (tylko z młodych listków) jest w Chinach uważana za château – lafite. Pija się ją wyłącznie w domach rodów arystokrackich, dla których jest ona zbierana w specjalny sposób – przez dzieci lub dziewice w rękawiczkach. Niższe stany w Chinach zadowalają się bardzo popularną i wszechobecną herbatą czarną.”

herbata zielona

Zielona herbata nie tylko do picia

Zielona herbata może pełnić też funkcję naturalnego kosmetyku i leku. Schłodzony napar doskonale sprawdza się w leczeniu zapalenia spojówek. W kosmetyce zielona herbata stosowana jest w aromaterapii jako relaksujący i delikatny aromat. Dodatkowo ze względu na dużą zawartość antyoksydantów coraz częściej stosuje się ją w kosmetykach przeciwstarzeniowych. Lekki napar z zielonej herbaty można również wykorzystać do płukania zębów i odświeżenia oddechu. W takim przypadku napar nie może być słodzony.

Przepis na domowy tonik z zielonej herbaty

Taki kosmetyk może być przeznaczony do codziennej pielęgnacji każdego typu cery.

Składniki:

  • Napar z zielonej herbaty (bez dodatków) 200 ml.
  • Olejek eteryczny miętowy.
  • Witamina E w kapsułkach.
  • Olejek jojoba.

Przygotowanie:

Zieloną herbatę pozostawiamy do wystudzenia. Dodajemy do niej 5 kropli olejku eterycznego z mięty oraz ewentualnie 3 krople innego olejku. Z kapsułki z witaminą E (do kupienia w aptece) wyciskamy olej i wlewamy do naparu. Na samym końcu dodajemy około 20 kropli olejku jojoba. Tonik przelewamy do buteleczki i stosujemy na dokładnie oczyszczoną twarz przynajmniej raz dziennie, przed nałożeniem kremu nawilżającego. Wystarczy zamoczyć wacik kosmetyczny w domowym toniku i przemyć nim twarz.

Podsumowując, zielona herbata nie bez powodu jest napojem niezwykle cenionym w wielu zakątkach świata i już przez długie tysiąclecia. Zawarte w zielonej herbacie witaminy, minerały oraz inne wartościowe substancje, nadają jej połączenie wielu właściwości, jakiego nie ma żaden inny napój. Zielona herbata jest po prostu wyjątkowa, nie tylko pod względem smaku i aromatu, ale i działania, które możemy porównać niemal do cudownego.

Możliwość komentowania Zielona herbata – właściwości, działanie i parzenie została wyłączona